Rundwanderwege Wuppertal - Ronsdorfer Talsperre
bucketlist icon

Sirkulære turstier Wuppertal - Ronsdorf-demningen

Fra Ronsdorf-demningen til Gelpetal, Saalbachtal og tilbake Denne turen går rundt 9 kilometer og 180 høydemeter rundt Ronsdorf-distriktet. Vi starter ved demningen og går ned via Holthausen inn i Gelpetal, forbi Käshammer og Haus Zillertal og tilbake opp til demningen, hvorfra vi tar en kort avstikker til den rolige landsbyen Heidt før vi når utgangspunktet. Den starter ved turparkeringen i Talsperrstraße Utgangspunktet er parkeringsplassen på hjørnet av Talsperrenstraße / An der Blutfinke, hvor det vanligvis fortsatt er en parkeringsplass å finne selv i solfylte helger. Ulike busser stopper ved holdeplassen Ronsdorfer Talsperre, inkludert busslinje 640 i retning Echoer Straße.  Vi forlater utgangspunktet og tar til høyre og følger veien nedover. Vi holder også til høyre ved veiskillet. Etter noen meter ignorerer vi den første gaffelen til høyre, vi tar bare den andre. Stien fører oss nå videre ned på en skogssti. Så snart vi kommer over en bredere sti, tar vi til høyre igjen. Inn i skogen opplev Ronsdorf-demningen Etter bare noen få meter finner du et skilt på høyre side av skogsopplevelsesstien ved Ronsdorf-demningen. Her kan turgåere utforske skogens habitat. Ved neste gaffel tar vi den høyere stien til høyre. Til venstre for oss skinner det grønne vannet i demningen gjennom trærne. Vi kommer til et lite veikryss og bytter til den litt bredere grusstien til venstre, på siden av hvilken Saalbach renner ned til demningen. Vi møter ham igjen senere, når han har forlatt reservoaret. Stien blir litt brattere, møter en asfaltert sti og vi tar til venstre. Rett etterpå krysser vi et annet veikryss og kommer inn i en tettere skog. Bak en svak venstresving må vi være litt forsiktige: for her vil vi bruke en skogssti som er litt vanskeligere å se til høyre. Den fører oss forbi en trebarriere, ut av skogen og langs mellom to tomter. Slik kommer vi til Holthauser Straße, hvor vi tar til venstre. Etter bare noen få meter, bak en gammel planteskole, har vi en fantastisk utsikt over dalen. I enden av gaten ligger restauranten "Alt & Neu" på hjørnet. Vi svinger til venstre og umiddelbart til høyre inn i gaten Am Sonnenblick, gjennom et eneboligfelt. Like bak bosetningen har vi et vakkert panorama med utsikt over distriktet Küllenhahn, med sitt slående telekommunikasjonstårn og til høyre for det i nabobyen Remscheid. Vandre gjennom Eimholz skogsområdet til Gelpetal Foran en planteskole tar vi en sti over enga til venstre, som fører oss nedover til skogen. Den gamle gjennomfartsveien er dessverre gjengrodd, men like til høyre for den finner vi den rette veien. Vi går videre ned i skogsområdet Eimholz. Stien er forankret her, de sirkulære turstiene er godt opptråkket. Desto mer forsiktighet anbefales. Vi kommer raskt til en bredere tursti og tar til venstre. Det blir litt brattere. I neste kryss tar vi til høyre. Tidligere hytter og hammere Vi har nå nådd Gelpetal og krysser Gelpe-strømmen over en trebro, bak som vi tar til venstre. Vi forlater nå Ronsdorf-distriktet og befinner oss i Elberfeld-territoriet - en grenseovergang som vi vil gå oftere på denne veien. Vi holder oss på den brede stien, til venstre renner Gelpe i sengen og skilt peker oss til de tidligere Kotten-stedene. Så passerer vi Speckshämmerchen eller Pickardtskotten. En oversikt over de enkelte skorsteinene og hammerne finnes etter noen meter på en informasjonstavle ved Hammerschlot, den eneste bevarte skorsteinen til en av disse skorsteinene. Vi krysser Gelpe igjen når vi sirkler Hammerschlot til venstre og tar deretter til høyre. Vi følger Gelpes løp til høyre på en skogssti. Bekken her danner en fantastisk alluvial skog som er typisk for Bergisches Land. Stien deler seg foran oss etter en stund, men slår seg sammen igjen etter noen meter før den møter en bredere tursti og vi følger den til venstre, direkte til en barriere. Forbi Käshammer inn i Saalbachdalen Vi går mot den tidligere utfluktsrestauranten "Käshammer", som nå brukes som bolighus. Til høyre for oss, bak et gjerde, ligger selve Käshammeren. Ved veiskillet tar vi til høyre og følger stien videre langs Gelpe. Det er to måter å svinge til venstre, hvorav vi velger den andre, som fører oss til en smal sti. Vi kan bruke denne veien eller den asfalterte stien som går parallelt med den. Hvis du vil komme i gang med en gang, ta til venstre og start den ikke for bratte, men lange oppstigningen gjennom Saalbach-dalen. Saalbach er demmet opp her flere steder på rad. I dag er disse dammer bebodd av fisk og ender. På en gang ble de også brukt til å drive forskjellige hytter. Fantastisk utsikt fra damveggen til Ronsdorf-demningen Ved de to neste veikryssene holder vi til venstre til vi kommer til toppen av damveggen til Ronsdorfdammen. Vi tar til høyre for å krysse demningen. Herfra er det en fantastisk utsikt i begge retninger, både over reservoaret med sin unike akvarell og ned til Saalbach-dalen. Hvis du har tunge ben i enden av demningen og foretrekker å forkorte stien, ta til venstre og følg veien som fører direkte tilbake til turgåernes parkeringsplass. Hvis du vil fortsette å vandre, ta til høyre og sving inn i en skogssti, som bringer en annen liten stigning og svinger deretter til venstre inn på en grusvei ved en gaffel. Herfra ser vi til høyre side så langt som Remscheid, slik at vi kan se tårnene til det historiske vanntårnet, som karakteriserer Remscheid-silhuetten, samt rådhuset til venstre for det. På slutten av turen: tilbake i idylliske Heidt sentrum Gjennom en hekksti kommer vi til det historiske sentrum av Heidt. Her preger ikke bare den typiske Bergisch-triaden med det hvite bindingsverket, den svarte skiferen og de grønne skoddene og dørene, men her finner du også den todelte Klöntür. Selv i dag gjør de det mulig å "chatte" med naboer eller forbipasserende ved å åpne den øvre døren, mens den nedre tredøren forblir lukket som en barriere for dyr. Det gamle injeksjonshuset fra 1867 er, som det meste av bygda, en fredet bygning. Overfor hus nummer 1 tar vi til venstre fra retning inn i Dörpfeldstraße, som fører oss forbi den gamle barneskolen Heidt. Vi holder til høyre ved neste veiskille og kommer tilbake til parkeringsplassen, hvor turen slutter.